Er zijn geen nieuwe aanmeldingen meer voor De portemonnee Van... (anoniem)
Mee doen? mail dan naar zuinigeman@gmail.com of neem contact op.

donderdag 28 februari 2019

Onze (Miele) wasmachine is stuk

Onze (Miele) wasmachine is stuk

Onze Miele twindos wasmachine is vorige week vrijdag stuk gegaan na bijna 3 jaar (2 jaar en 10 maanden). Wij gebruiken al 3 jaar lang alleen het TwinDos systeem, met Miele Ultraphase wasmiddel (blauw en wit). Opeens kwam er een een storing F0212 in onze wasmachine in beeld. 

Deze foutcode komt nergens voor online of op de de website van de fabrikant. De wasmachine deed het niet meer en er verscheen een icoontje op het display van de wasmachine, dat wij Miele moesten bellen. En dat doen wij dan. De eerste keer een keurige dame aan de lijn. Miele F0212 storing had de medewerkster nog nooit van gehoord, dit was zelf de eerste keer dat ze het hoorde en ze ging overleggen met de technische dienst.

Sensor twindos stuk


Het blijkt (grote waarschijnlijkheid, aldus de technische medewerker) dat de sensor kapot is, deze sensor zorg ervoor dat het wasmiddel automatische gedoseerd word in onze wasmachine. Alleen Ze instrueerde dat wij de wasmachine wel normaal konden gebruiken met een bolletje wasmiddel in de trommel of via de normale zeep dispenser.  En dat klopt, wij kunnen de wasmachine gebruiken alleen de TwinDos systeem werkt niet meer. Ik vroeg nog hoelang gaat een Miele mee? De Miele wasmachine hoort minimaal 10.000 was uren mee te gaan aldus de medewerkester.


130 euro kosten


Toen begon ik er over dat wij juist gekozen hebben voor een Miele wasmachine met TwinDos systeem, zodat hij automatisch alles verder regelt en geen gedoe meer. Het kon gerepareerd worden voor minimaal 130 euro! Dit is inclusief 25 minuten tijd van de monteur en voorrijkosten. Een hoop geld voor een wasmachine die we juist gekocht hebben voor de gemak. Onze wasmachine heeft rond de 1200 euro gekost en dan verwacht ik wel dat de wasmachine langer mee gaat. Dat begreep ze, maar ze kon niet anders doen dan reparatie kosten te rekenen of een klacht aanmaken in hun systeem.

Ook het wasmiddel kost per stuk rond de € 15,- en er gaan 2 soorten wasmiddel in de machine voor bont en witte was. Van deze wasmiddel krijgen wij geen huiduitslag of jeuk.

Gezegd dat wij het een hoop geld vinden voor deze Miele wasmachine om het apparaat te laten repareren voor minimaal 130 euro. De verkoper (scheer & foppen) is failliet, dus daar kunnen wij ook niet naar toe met onze klacht. Ze heeft een klacht aangemaakt en we worden binnen enkele dagen terug gebeld.

Weer bellen met de klantenservice


Mijn vriend werd paar dagen teruggebeld en wist niet helemaal waar het verhaal overging en wat ik precies had afgesproken. Paar dagen later heb ik terug gebeld en ondertussen kreeg ik alle begrip van een medewerker en werd ik door verbonden naar de medewerker die vriendlief aan de lijn gekregen heeft.. Ondertussen had ik op mijn rijkoverheid gelezen dat een wasmachine ook na de garantie of fabrieksgarantie langer mee moet gaan. En dat een deugdelijk product lang mee moet gaan.

Bron: rijksoverheid.nl - Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat. De motor van uw wasmachine of koelkast gaat bijvoorbeeld al na 2 jaar kapot. Dan heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat. U moet het apparaat dan wel op een normale manier hebben gebruikt.  Maar gaat het lampje van uw koelkast na een paar jaar kapot, dan moet u dit zelf vervangen.

Geen gratis reparatiekosten


Met bovenstaande informatie doorgeven aan de Miele medewerkster die ik daarna aan de telefoon. De medewerkster kwam bot naar mij over als en zei gelijk dat ze mijn vriend al had gesproken hierover. Uiteindelijke antwoord: Miele houd zich keurig aan de wettelijke regels. Als een apparaat kapot gaat van Miele 1 dag na de fabrieksgarantie van 2 jaar, dan betaald u altijd minimaal 130 euro aan Miele en je betaald ook extra voor onderdelen, maar als het dan stuk is gegaan terwijl je er zelf niets aan kan doen, dan krijg je coulance van Miele en betaal je alleen de 130 euro voor 25 minuten monteur tijd en voorrijkosten.

Ik was het er niet mee eens en dat het gratis gerepareerd moet worden staat immers op rijksoverheid.nl. De 10.000 was uren waar Miele eerder over gesproken had ging alleen over de motor/trommel en niet over de sensor(en) van het TwinDos systeem. Wel vond het ze het jammer dat het binnen 3 jaar stuk is gegaan.

Maar de regels van Miele zijn zeer transparant hoor. "Wij houden ons aan de wet, als het er niet mee eens ben dat wij het niet gratis repareren kan u uw rechtsbijstand verzekeraar inschakelen, maar dan gaat u het zeker weten verliezen." Aldus de medewerkster. Van zo'n houding schrok ik natuurlijk. "Want een Miele wasmachine word snel afgeschreven, elk jaar word hij minder waard en verliest hij zijn waarde. En wij van Miele gaan er vanuit dat de wasmachine na 8 jaar is afgeschreven." Ook daarvoor zei de medewerkster dat ze ze zeer transparant zijn bij Miele over de (130 euro) kosten hierover als het na de fabrieksgarantie een product stuk gaat en niet meer voldoet.


Schoenen in de vaatwasser


Misschien heeft u het product verkeerd gebruikt? zei ze. Maar ik zei nog dat ik moeilijk een sensor binnen in de wasmachine zelf kapot kan maken. Hoe wij omgaan met de wasmachine kon ze ook niet zien, monteurs zien de gekste dingen voorbij komen aldus de medewerkster die streng van toon was. Zoals een vaatwasser die de monteur stuk aangetroffen had in de keuken en waar de sneaker schoenen nog in de vaatwasser stonden helemaal onder water. Maar zo zijn wij niet? Dat kunnen wij niet zien.

Transparantie bij Miele


Dus zei ik: omdat jullie zeer transparant zijn over de kosten zal ik het vermelden op mijn blog; Dat als je een Miele product koopt, maakt niet uit welk product van Miele en je hebt 1 dag na de fabrieksgarantie een product wat niet goed werkt of ondeugdelijk is, dat je altijd 130 euro voorrijkosten en 25 minuten tijd voor de monteur betaald.

Toen wilde ze de verbinding gelijk verbreken en klonk ze zeer geïrriteerd door de telefoon. En snel vroeg ik als ik toch nog gebruik wil maken van de reparatie service dat het waarschijnlijk 130 euro maximaal gaat kosten, omdat de wasmachine nog niet oud was. Ik zei: dus bij mijn andere Miele producten zoals de warmtepomp droger (2 jaar oud) moet ik ook altijd reparatie kosten betalen als deze net na de fabrieksgarantie kapot gaat? Jazeker. Prettige avond! zei de medewerkster erachteraan.

Nog steeds een wasmachine die niet deugd


En nu hebben wij nog steeds een niet werkende twindos wasmachine van 1200 euro die je binnen 3 jaren kan afschrijven. Terwijl je juist een twindos systeem gekocht hebben. Gratis repareren gaan ze niet doen! Want daar zijn ze transparant in het kost altijd minimaal 130 euro. En mijn gelijk moet ik maar via de rechtsbijstand verzekeraar gaan halen, daar kwam het op neer. Wij laten onze wasmachine niet repareren en het twindos systeem werkt niet meer. Voor ons geen Miele producten en wasmiddelen meer. Miele er is geen betere! Gelukkig gebruiken ze deze slogan niet meer.

Hoe lang hoort een wasmachine mee te gaan? Wat vinden jullie? Zeur ik teveel? Of hoort een (Miele) wasmachine langer mee te gaan dan 3 jaar?

  1. Nee...ik vind dat je groot gelijk hebt. Voor 2 personen wassen met zo'n dure machine en dan niet gratis repareren? Schande! Goed dat je een blog hebt. Ik wens je toch een fijne dag. Marle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk. Ik vind het ook schandalig! Zo'n dure machine en dan zo snel kapot. Ik ben ook verbaasd over het feit dat ze er zelf vanuit gaan dat ie na 8 jaar afgeschreven is. Ik dacht altijd dat Miele wasmachines veel langer mee zouden kunnen gaan. Vroeger was dat volgens mij wel zo. Lijkt me een gevalletje geplande veroudering. Het is een trieste wereld waarin wij leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gewoon de rechtsbijstand inschakelen, dan zullen ze het moeten repareren. Tegen jou kunnen ze een grote bek opzetten, maar bij een advocaat zullen ze wel anders piepen. Gewoon effe een belletje doen met je rechtsbijstand.

    Als zij zelf al zegt dat het acht jaar mee moet gaan, dan is dat acht jaar, en geen drie jaar.

    (Toevallig gisteren zelf zo'n gevalletje aan de hand gehad. Effe gebeld met de rechtsbijstand, en het was geregeld!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hadden hetzelfde met een dure vaatwasser van een A merk. Binnen vijf jaar hadden wij voor zo,n 500 euro aan reparatie kosten. Daar was ik ook niet over te spreken. Vooral niet omdat het 1 keer een defect betrof wat veel voorkwam bij deze machines. Als de vaatwasser weer kapot gaat, laat ik geen monteur meer komen maar vervang ik deze door een nieuwe. Bij L.iebherr geven ze wel goede service. Na 3 jaar, 1 jaar na aflopen vd garantie datum, was het koelsysteem van de koel-vries combinatie kapot. Kwam een monteur kijken wat er mis mee was en kreeg ik gratis een nieuw exemplaar geleverd uit coulance. Het contact met hun verliep netjes en correct. Zo kan het dus ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op de site van de consuwijzer staat allerlei informatie die u kunt gebruiken. De verkopende partij moet u een deugdelijk apparaat leveren. Dat geldt ook voor de periode na de garantie. Hoelang een apparaat normaal mee hoort te gaan kunt u lezen op UNETO. Alle partijen horen zich aan deze richtlijn te houden. Wij hebben vorige maand ook een probleem gehad met een 3.5 jaar oude wasmachine. Hij is gratis gerepareerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik sluit servicecontracten af voor 10 jaar bij mijn Miele apparaten. Tot op heden alleen nodig gehad voor de vaatwasser toen hij 9 jaar oud was. Zo goed als alles is gratis vervangen dus hij kan weer een tijd mee. Dus het contract was er dik uit. Ik ben heel tevreden over Miele. Ze komen hun afspraken netjes na. Je moet ook wat geluk met je machines hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geluk hebben met je machines, wat ‘n onzin! Het is geen loterij!
      Een machine moet gewoon goed zijn en als er eens iets niet goed blijkt te zijn na zo’n korte periode dient de fabrikant gratis te repareren.

      Verwijderen
  7. Ik heb mijn Miele wasmachine gebruikt van februari 1991 tot januari 2012. Ruim 20 jaar dus. Binnen de garantieperiode één keer een reparatie gehad. Toen was er gratis reparatie en er zijn geen voorrijkosten in rekening gebracht. Volgens de monteur gebruikte ik te veel wasmiddel. Volgens mij was dat niet het geval, maar heb daar verder geen werk van gemaakt.
    Daarna heeft de machine goed gefunctioneerd, behalve dan dat de timer het niet meer deed na ongeveer 15 jaar. Dat was wel jammer, maar ik heb dat niet laten repareren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn AEG wasmachine draait al meer dan 15 jaar zonder een enkele reparatie. Mijn Bosch afwasmachine heeft 23 jaar gedraaid. Toen was hij niet kapot maar waren de draadmanden op zoveel plaatsen doorgesleten dat de "draaiarm"te vaak vast liep waardoor de vaat niet schoon was.
    Extra garantie kopen is onzin, een apparaat moet deugdelijk zijn en echt veel langer meegaan dan de garantietermijn. Zeker zo'n veel te dure Miele.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Natuurlijk ben je geen zeur als je vraagt hoe het zit.Wel is het zo dat in de garantie periode in feite de reparaties zijn afgekocht oftewel een deeltje van de prijs die je betaald hebt is een reservering bij de fabrikant voor problemen met het product. (het lijkt gratis maar zit in de prijs verwerkt).Na de garantieperiode moet een fabrikant nog steeds instaan voor zijn product maar mag hij een marktconforme vergoeding berekenen om het product te herstellen.
    Soms lijkt het zo dat als mensen rechtsbijstand inschakelen ze wel gelijk krijgen maar vaak gaat het om relatief kleine bedragen die worden dan vergoed door de rechtsbijstandverstrekker.
    Die maakt namelijk een kosten baten analyse en ze vergoeden dan liever zelf dan een dure procedure of een proces.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, ik vind dat je geluk moet hebben met machines, ook met auto’s, maar dat is een ander verhaal. Ik heb 25 jaar bij een witgoedbedrijf gewerkt en heb ervaren dat de ene fabrikant coulanter is dan de andere. Met Miele hele goede ervaringen. Omdat er tegenwoordig weinig goede witgoedmonteurs zijn, kies ik voor het servicecontract. De monteurs van Miele repareren niets anders dan Miele apparaten dus er is een goede kennis aanwezig.
    De eerste 10 jaar ben je van alle eventuele kosten af en je hoeft niet bij iedereen steun te zoeken als het eens mis gaat.



    BeantwoordenVerwijderen
  11. mijn miele droogtrommel heeft 27 jaar gedraaid, en mijn miele wasmachine die ik nu heb,doet het al 10 jaar zonder problemen, Dus rechtsbijstand inschakelen, dit kan echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb mijn Miele al 16 jaar, nog nooit iets mee gehad. Mijn ouders hebben 27 jaar met hun Miele gedaan!
    Wel pech voor jullie zo snel al kapot!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat ontzettend balen. Mijn ouders hadden ook een Miele wasmachine en moesten deze vervangen na 23 jaar. En nooit niks geen klachten hierover gehoord. Ik denk dat het soms ook gewoon pech is. Maar ondanks dat zou je toch verwachten dat dit bij de service hoort. Ik zou nogmaals contact opnemen met Miele en vragen na een leidinggevende of andere collega van deze mevrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Iedereen geeft aan hoelang een Miele wel niet mee kan gaan maar in deze tijd van geplande ouderdom mag je in je bandjes knijpen al hij de 10 jaar haalt.Machines worden steeds luxer met extra,s wat weer meer kans op defecten geeft.koop een goedkope beko en ga a t hij 5 jaar of langer mee dan ben je spekkoper.Miele kopen voor een of 2 persoons huishouden en dan denken dat hij dan 10.000 uur meegaat dat kan maar wel in korte periode, hij gaat echt geen 20/25 jaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste Zuinige man,

    Ik ben jarenlang werkzaam geweest op de afdeling consumenten belannge van een grote witgoedketen.

    Helaas moet ik u mededelen dat jetverhet van Miele volledig volledig klopt.

    Miele moet uw wasautomaat repareren, maar na 2jaar mogen zij hiervoor kosten in rekening brengen.
    Dit bij non-conformiteit (niet uw schuld)

    Mocht de monteur zien dat u de wasmachine verkeerd gebruikt (stel hij vind een mes in het wasmiddel reservoir dan hoeft de fabrikant geen coulance toe te passen.

    Uiteraard is dat laatste niet aan de hand maar ik geef het als voorbeeld.
    Het is waar dat monteurs de gekste dingen meemaken.

    Overigens gaan de wasautomaten in jet hoogsegment (miele, asko) voor de wet inderdaad 8jaar mee.

    Bosch, Siemens, aeg 6jaar

    Beko, whirlpool etc 4jaar.

    Sorry dat ik dit u moet mededelen maar nu weet u in ieder geval hoe uw rechten zijn.

    Overigens heeft u inderdaad een van de beste wasautomaten die u maar kunt bedenken, maar ook daaraan kunnen dingen stuk gaan helaas.

    Mvg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch hebben ze bij miele ook behoorlijk in kwaliteit ingeboet waar ze vroeger ruim 106 kilo waren m a g je nu blij zijn als ze de 90 kilo zijn. Weg gietijzer lagerkruis, en dat ga je merken bij lage temperatuur wassen.waar een W800 serie zo tot 30 jaar meeging mag je hopen dat een nieuwe miele de 10 jaar haalt, en hoe meer gadgets op j e machine des te meer kans op een defect.

      Verwijderen
  16. Ik voel helemaal met je mee! Zeker als je een Miele koop doe je dat met het idee dat je er jaren mee vooruit kunt zonder gezeur en gedoe. Ik vind dat hij enorm snel stuk is gegaan, en vindt de service superslecht klinken. Echt een slechte beurt voor Miele.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hm, lekker klantvriendelijk van een merk als Miele... Expert heeft destijds reclame gemaakt dat zij de service van het failliete Scheer & Foppen zouden overnemen. Daar al eens geprobeerd of zij tot een betere oplossing kunnen komen?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat is zeker geen gezeur. Je staat volledig in je recht. Wij hebben iets soortgelijks eens meegemaakt met een televisie. Pas nadat we een brief naar het hoofdkantoor stuurden met daarin een paar keer het woord 'advocaat' werden we in ons gelijk gesteld, met duizend excuses en een bos bloemen. Maar ondertussen zaten we wel 6 weken zonder televisie.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. 130 euro op een machine in het 3e gebruikersjaar is gewoon normaal hoor. De enige die hierin iets voor je had kunnen betekenen is Scheer en Foppen, zij waren namelijk de verkoper, met die partij heb je het "verkoopcontract" afgesloten, niet met Miele (het "deugdelijk apparaat verhaal geldt tussen koper en verkoper, niet tussen koper en fabrikant). Dit hele artikel is dus meer een rant omdat je het niet eens bent dat je moet betalen buiten fabrieksgarantie terwijl de fabrikant gewoon handelt zoals zij behoren te handelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Begin met typen en toets enter om te gaan zoeken