donderdag 14 februari 2019

Overzicht houden in je administratie

Overzicht houden in je administratie

Ik heb nooit het goede voorbeeld gehad van mijn ouders wat betreft de administratie in een huishouden. Er zijn mensen die net als mijn ouders hun brieven en rekeningen bewaren in een doos of oude schoenendoos. Zodra mijn ouders een brief of rekening kregen ging deze in de schoenendoos, het gevolg daarvan was dat ze hun belangrijke brieven en rekeningen weleens kwijt raakten. 

Want die ene brief of rekening die ze zochten, lag altijd onder in de doos en tussen allerlei papieren, de doos ging op zijn kop en alles wat nog aardig geordend was in de doos lag ook door elkaar. Chaos krijg je dan in je administratie. Een oud vriendin van mijn moeder bewaart alles nog in een doos of in laatje van een kast, als ze een brief moet opspeuren is ze soms wel uren bezig. Zonde van de tijd!

Weet jij nooit die ene brief van je zorgverzekeraar terug te vinden en ben je een ramp met je administratie? Volg dan onderstaande tips om overzicht te krijgen in je administratie zodat je geen chaos meer hebt, maar ordening.


4 tips om overzicht te houden in je administratie



1 Bewaar je administratie


Kies hoe je je administratie bewaart, bijvoorbeeld in een map met tabbladen of in een map op je computer, of allebei. Bewaar je administratie op een vaste plek.

2 Maak elke dag je post open


Maak elke dag de post open. Zo voorkom je dat er rekeningen blijven liggen. Niet alleen de post die op je deurmat ploft maak je open, maar ook digitale post wat in je postvak van je e-mail komt. Als je internetbankiert, kun je inplannen wanneer de rekeningen betaald worden.

3. Agenda bijhouden


Zet in je agenda wanneer verzekeringen of abonnementen aflopen. Dan kun je zelf bepalen of je er nog mee wil doorgaan. Het zo zonde zijn als je nog aan verzekering of abonnement vast zit, terwijl je er geen gebruik van maakt.

4. Neem je administratie 1 x per jaar door


Neem eens per jaar je hele administratie door. Gooi documenten waar je niets meer aan hebt weg. Oude verzekeringspolissen en verlopen garantiebewijzen maken je administratie alleen maar rommelig.

Heb jij nog administratie tips?

  1. Ik scan brieven en rekeningen gelijk in. Zet het op de mail en order het vervolgens op mijn harde schijf. Nooit meer zoeken. Alles op datum en gecateroriseerd. Tip: gebruik de ap Genius scan. Die zet de documenten gelijk om in pdf en kan je direct naar je mail sturen. Daarna kan je de brief gelijk weggooien en heb je nooit rond slingerend papier. Je moet dan wel consequent zijn om gelijk alles in te scannen en op te ruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeps, ik ben ook een chaoot wat brieven en papieren betreft maar weet ze vaak wel weer terug te vinden haha, lees meteen de rekeningen 95% betaal ik ook meteen inderdd vanwege het kwijtraak gevaar.. een doos zou wat mij betreft al een vooruitgang zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Begin met typen en toets enter om te gaan zoeken