Er zijn geen nieuwe aanmeldingen meer voor De Hypotheek Van... (anoniem)
Mee doen? mail dan naar zuinigeman@gmail.com of neem contact op.

vrijdag 15 maart 2019

Budgetteren met het enveloppen systeem

Budgetteren met het enveloppen systeem

Vroeger kwam het geld niet op de betaalrekening van je bank, maar werd het geld uitbetaald in een loonzakje, envelop of werd het uit te betalen loon thuis gebracht. Dat geld werd verdeeld over allerlei busjes, blikjes en potjes: voor de huur, voor kolen, voor boodschappen enzovoort. 

Zelfs nu zijn er nog mensen die gedeeltelijk hun geld beheren met een enveloppen systeem of potjes systeem. Natuurlijk word niet alles betaald door middel van het enveloppen systeem. Automatisch betalingen voor huur, hypotheek, energie kosten, zorgverzekeringen gaan gewoon via de automatische betaalrekening. Er zijn mensen die gebruiken dit enveloppen systeem vooral voor een aantal categorieën zoals; boodschappen, kleding, sparen, cadeaus en uitjes.


Enveloppen begroting


Een enveloppen begroting is een begroting waar je geld toewijst aan elke categorie en met dat geldbedrag geef je je geld uit. Je neemt elke maand contant geld op en het geld steek je in de verschillende enveloppen, die gelabeld zijn op categorie. Als het geld in het envelop van de categorie op is, stop je met je uitgaven in die categorie, want de envelop is immers leeg. Dit is een goede strategie als je niet goed bent in het bijhouden van je uitgaven.

1. Maak eerst een begroting. Ga je rekeningen bij langs, want misschien kan je ergens nog op besparen.
2. Verdeel je onkosten in categorieën. Hoeveel geld geef je maandelijks uit aan bepaalde categorieën. Denk daarbij aan boodschappen, kleding en sparen.
3. Neem contant geld op. Neem contant geld op bij de pinautomaat, zodat je de enveloppen kunt vullen. Het geld kan je het beste pinnen aan het begin van de maand.
4. Vul de enveloppen. Stop contant geld in de enveloppen. Geef jij 200 euro per maand of 50 euro per week uit aan boodschappen. Stop dit bedrag dan in een envelop.
5. Op = Op. Is een envelop leeg, dan is ie leeg. Dan is het geld op voor die rubriek. Meer budget heb je niet meer. Denk goed na, waar je je geld aan uitgeeft.
6. Laat je niet verleiden. Hoe mooi de aanbieding ook is? Heb je het geld niet? Geef het dan ook niet uit.
7. Houd al je uitgaven bij. Zorg ervoor dat je overzicht houd en houd al je uitgaven bij in een simpele kasboek op papier of in een excel bestand.
8. Geef het de tijd. Voor de een is dit enveloppen systeem een goed systeem om het geld te budgetteren over bepaalde categorieën. Voor de ander juist niet.

Het enveloppen systeem om geld te budgetteren is erg Amerikaans. Dave Ramsey een financiële goeroe uit Amerika heeft het Enveloppen-Systeem bedacht.


Geen enveloppen systeem meer


Voordat ik begon met het bijhouden van een kasboek en mijn financiën op orde wilde brengen. Begon ik ook met dit systeem. Ik ging elke maand contant geld opnemen bij de pinautomaat en als mijn geld in een bepaalde categorie op was dan was het op. Maar ik vond het in het begin wel handig, maar later hield ik het niet vol, ik raakte bonnetjes kwijt en ik hield op papier in een kasboek schrift alles bij. Dit werkt na een aantal maanden niet meer voor mij. Toen ben ik digitaal potjes gaan aanleggen bij mijn bank. Dit werkte voor mij ook niet.

Nu heb ik een budget vastgesteld voor een aantal categorieën en daarbij moeten wij het doen. Ik kom er wel eens over het budget heen en de andere keer blijf ik onder het budget, wat ik vastgesteld heb. Er zit wat speling in onze budgetten. Bijna alles word gepind en elke transactie of contante uitgave word genoteerd in het excel bestand, in onze digitale kasboek houd ik tot de euro cent bij houd waar het geld naar toe is gegaan. Daardoor weet wij precies hoeveel geld wij elk jaar uitgeven en in welke categorie.

Werk jij ook met het enveloppen of potjes systeem? En welk budget systeem gebruik jij?

  1. Ik ken het enveloppensysteem en heb het ook wel eens overwogen, maar uiteindelijk lijkt het me toch wel veel gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij werkt dat ook niet. Ik heb een maandbudget voor de boodschappen en een jaarbudget voor kleding, cadeaus, uitjes en vakantie etc. Dat werkt voor mij prima.
    Alle uitgaven pin ik, op die manier kan ik alles makkelijk terug vinden. Ook zonder kassabon.
    Aan het eind van de maand verwerk ik alle uitgaven in een Excel-bestand zodat ik overzicht heb.
    Ik geef niet elke maand geld uit aan kleding bijvoorbeeld, of aan uitjes, dus dit werkt veel makkelijker. Het is ook een sport geworden om zoveel mogelijk te besparen op dingen zonder dat het voelt alsof bepaalde dingen niet meer mogen. We hebben drie kleine kinderen, die zijn nu nog heel snel tevreden. Nu kunnen we flink sparen, als de kinderen ouder worden en meer gaan kosten kunnen we dat makkelijk opvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij werken potjes niet omdat ze geen rekening houden met mooie aanbiedingen zoals hamsterbonus en kleding uitverkoop.
    Deze week bijvoorbeeld is bij de Coop een aanbieding van Vivera. Alle vleesvervangers kosten 1 euro per stuk, terwijl ze anders tussen de €2,39 en €4,89 kosten. De vleesvervangers zijn goed in te vriezen, dus koop ik er veel van en haal ze naar behoefte weer uit de vriezer. Dat zou bij het potjes- of enveloppesysteem niet kunnen.
    Net als Lien geef ik niet iedere maand geld uit aan alle categorieën, ik ga bijvoorbeeld niet iedere maand naar de kapper en ik koop ook niet iedere maand kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik werk met spaarpotjes in huis. En mijn maandgeld gaat gewoon in de grote portemonnee en per week haal ik daar geld uit wat ik in mijn kleine boodschappen portemonnee stop. Werkt hier perfect.
    Ook heb ik diverse spaarrekeningen en op elke spaarrekening spaar ik weer voor wat anders. Werkt ook heel fijn zo weet ik altijd precies hoeveel geld ik voor welk spaardoel bereikt heb. Ik zou niet anders willen.
    Ik budgetteer altijd tot de nul. Op is op. Ook dat werkt prima voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik YNAB en daarmee een elektronisch enveloppe-systeem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb dat wel eens gedaan, alleen ik kwam altijd in de knoei met bijvoorbeeld dingen die ik dan via internet besteld had en dus ook zo moest betalen, ja dan raakt het envelopje niet leger. Zoals kinderbijslag haalde ik altijd van de rekening, wanneer ik dan ging winkelen met mijn kinderen, betaalde ik alles contant. Alleen nu wordt er vaak meer via internet besteld ( pubers en bepaalde websites he?) dus laat ik de kinderbijslag maar op een aparte spaarrekening staan en haal daar vanaf wat er betaald moet worden. Vind het wel een heel mooi systeem hoor, zo zie je ook echt dat je het geld voor een bepaalde categorie echt op is. De weekboodschappen betalen we altijd contant...dat werkt wel weer voor ons ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik werk altijd met enveloppen voor elke week één en één extra voor bruikbare en mooie aanbiedingen

    BeantwoordenVerwijderen

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Begin met typen en toets enter om te gaan zoeken