Waar doen ze het van? Kasboek delen? Of hypotheek verhaal delen? Er zijn geen nieuwe deelnemers meer. Mee doen? mail dan naar zuinigeman@gmail.com of neem contact op.

10 januari 2018

Nieuwe inductiekookplaat al stuk!

Nieuwe inductiekookplaat al stuk!

Afgelopen zaterdag rond 17:00 uur wilde ik net mijn verse broccoli en vlees/Vega koken/bakken. Ik had namelijk wel trek in eten want ik had een dagdienst gewerkt.

Tot mijn verbazing stopte de nieuwe inductiekookplaat en gaf een E6 fout code. Nogmaals geprobeerd om te koken. Sprong de inductiekookplaat weer op E6 code en dan stopte de hele kookplaat na 10secondem aan te zijn geweest.

Handleiding erbij gepakt. E stond voor een elektronische stroring door de stekker of de kookgroep in de meterkast zal het probleem verholpen worden. Dit ook een aantal keren gedaan, vriendlief nog een aantal keren gekeken.

Vriendlief gebeld met Ikea, uiteindelijk konden ze niet helpen want onze ikea inductiekookplaat smaklig is gemaakt door AEG/electrolux. Die gebeld maar namen niet op, waren niet bereikbaar zaterdag.

Terug gebeld met ikea of wij een nieuwe kookplaat met de naam smaklig kunnen halen bij een ikea vestiging. Want onze nieuwe inductie kookplaat hebben wij op 26 november 2017 gekocht en was dus op 6 januari 2018 stuk gegaan.

Na minuten in de wacht en vriendlief was in eerste instantie aan de telefoon. We kregen geen nieuwe kookplaat en moeten maandag maar bellen naar AEG de producent van de ikea inductiekookplaat. Heb de telefoon overgenomen en gezegd dat ik het niet vind kunnen, dat een inductiekookplaat na 6 weken al stuk is. En ik vind dat je een klant niet kan afschepen met een monteur aan huis die niet gelijk kan langs komen maar een aantal dagen later.

Ik was al een beetje knorrig omdat ik niet kon eten en het was ondertussen al een uur verder
aan de telefoon. Had het wel te doen met de man van de klantenservice, dat had ik ook tegen hem gezegd dat ik niet makkelijk ben. Geld terug krijgen konden ze ook niet aan beginnen. 

Toen heb ik maar voorgesteld om met mijn ikea pannen, broccoli, vlees mee te nemen naar ikea en dat ik maar in de showroom van de ikea keukenafdeling kom koken. Want ja zeg nou zelf als je al minstens 3 dagen niet kan koken/bakken en braden dat is toch wel heel lastig. En kant en klaar eten lust ik niet.

Nogmaals had ik gezegd tegen de medewerkers als het nu een kookplaat is  die al een aantal jaren oud is... maar het is een nieuwe kookplaat. Hij kon weinig betekenen. 

Nog wat consumenten regels van rijksoverheid genoemd dat ik echt niet zonder een kookplaat kan. Dat koken wel een levensbehoefte is. Uiteindelijk na heel veel in de wacht te zijn gezet kon ik een 2 pits kookplaatje krijgen als tijdelijke vervanging en deze ophalen bij een ikea.

Aangezien wij zo lang in de wacht stonden zei vriendlief we halen die inductiekookplaat eruit! En we installeren en monteren de gaskookplaat want deze hadden wij nog bewaard en gaat binnenkort naar mijn vader zodat hij ook een betere gaskookplaat heeft.

Aangegeven dat ik maandag wel bel met AEG en dat ik het niet klantvriendelijk vind. Ik had wel van een multinational als IKEA wel beter verwacht. De medewerker was verder wel goed hoor hij liep tussen meerdere afdelingen en managers/hoge pieten bij de klantenservice maar hij mocht mij geen nieuwe kookplaat aanbieden die wij zelf wel wilden ophalen.

Dit is ook een van de laatste keren dat ik een product met een stekker koop bij de ikea. Voor mij is de pret er wel af met zo’n beroerde klantenservice en retoursregeling. De naam van de kookplaat is smaklig en toen zei ik tegen de klantenservice, voor mij zit er niets smakelijks aan want ik zit nu met de ongebakken peren.

Wat vinden jullie? 

Moet ik niet zo zeuren en maar 2 dagen wachten en maandag maar bellen met AEG. Hopen dat er binnenkort een monteur langs komt om het probleem van de kookplaat op te lossen.
Of
Een ikea inductiekookplaat moet langer mee gaan dan 6 weken en ikea had dan ook beter kunnen zeggen dat het heel vervelend is en dat wij een nieuwe inductiekookplaat kunnen halen.
  1. Moeilijk. Ik snap de frustratie. Ik denk dat ik al eerder was afgehaakt, maar wel had overlegd om de kosten die je nu maakt om patat te halen, pizza of whatever te verhalen, op ikea. Ik google nu ff en zie dat de verkoper evt contact moet leggen met de reparateur, en/ of wat anders moet leveren. Ikea had het probleem dus meteen kunnen oplossen. jammer en erg balen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-het-product-dat-ik-heb-aangeschaft-defect-is
    Ik zou dus alsnog een klacht indienen. maar dat ben ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zat onlangs zes weken zonder cv, dus zonder warm water en zonder kachel. Gelukkig heb ik een reservekacheltje, een petroleumkacheltje(is goedkoper dan een elektrische en verwarmt zeer goed) Zo kon ik die periode doorkomen zonder gefrustreerd te raken van de kou.
    Wat koken betreft heb ik ergens in huis een campinggasstel en een petroleumstel staan. Daar kan ik me ook prima mee redden.
    Wat die Ikea service betreft is het natuurlijk zeer slecht, maar ik vind ook dat het wel te voorspellen is dat service ruk is en daarom heb ik dus voor enkele noodzakelijke zaken backup. Ik heb ook wat water op voorraad voor als er geen water is vanwege calamiteit. Het eerste wat ik juist dan wil is koffie en dat kan ik dan gewoon maken van het water uit voorraad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer.
    Over het algemeen doet Ikea toch niet moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De reclame-slogan "AEG laat je niet in de steek" kan hierbij dus de prullenbak in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zou ik hebben gedaan mmm inderdaad ook bellen, klacht indienen wat jij ook al doet en hebt gedaan maar ik had gezegd al het eten wat ik nu MOET bestellen omdat jullie ondeugdelijk materiaal leveren moet worden vergoed en vervolgens maar op de monteur AEG gewacht. (of zoiets) Maar wel slecht hoor van Ikea, zo'n ding is net nieuw dan kun je de klant niet afschepen met bel maandag de monteur maar. Succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ombudsman een mail sturen en het bekend maken over de gehele social media, desnoods kassa oid?
    Flink aan de grote klok hangen....misschien help dat!
    Je hebt recht op een goed werkend product.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben exact het zelfde geintje bij ikea gehad..ben van het kastje naar de muur gestuurd en uit eindelijk gezegd laat maar.. koop nooit meer zo iets bij ikea!
    Nu hebben we weer zo iets met onze afzuiger.. die hebben we bij ikea gekocht, moet er een nieuwe filter in, verkopen ze die dingen helemaal niet *zucht* geweldige zaak hoor maar ben daar nu wel even klaar mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij kochten ooit een matrassen bij de Ikea.
    Die echt niet goedkoop waren maar na 3 of 4 jaar zat er een hele kuil in het matras van manlief. Terwijl hij voor een extra stevig matras had gekozen.
    Op matrassen geeft Ikea 20 jaar garantie.
    we hebben zonder problemen een gloednieuw matras gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er was toevallig van de week een item hierover bij Radar. De winkel die je iets verkoopt mag je niet doorsturen naar de fabrikant. De winkel (Ikea dus) is verantwoordelijk voor het verkochte product en moet dus je probleem oplossen. Ikea moet dus zorgen voor een monteur of voor vervanging. Overigens heb je recht op een goed werkend product en heb je zo wie zo wettelijk gezien twee jaar garantie! Ikea moet volgens mij gewoon een nieuwe leveren. Ik zou maar eens gaan googelen op je wettelijke rechten wat dit betreft. Niet opgeven, gewoon doorgaan ! En als Ikea niet meewerkt dan moet je het inderdaad aan de grote klok hangen, want zo kan het dus gewoon niet. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En ik maar denken dat ze zo klantvriendelijk zijn bij de Ikea. Dat heb ik dus mis.
    Wij hebben in ons vorige huis een keuken van de Ikea geplaatst, maar we hebben besloten de volgende keer alleen nog maar de kastjes bij Ikea te halen. We waren niet erg tevreden met de apparatuur. En nu dit verhaal erbij. Over een half jaartje mogen we weer een keuken plaatsen en ik weet nu zeker dat we de apparatuur ergens anders halen.
    Jullie sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij overwegen in ons nieuwbouwhuis een Ikea keuken te plaatsen, met exact dezelfde kookplaat... Valt me wel echt tegen van Ikea dat ze het zo slecht oplossen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aargh wat vervelend zeg! Dat hoort toch echt niet. En balen dat de klantenservice ook nog zo slecht is.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kookplaat (eventueel nog met de verpakking) met de bon terug brengen naar Ikea. Dat recht heb je.
    En ik zou een review schrijven bij het product op de site van ikea. Dan kunnen andere klanten die overwegen om zo ding te kopen al voorbereid zijn hoe ikea omgaat met zulke klachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is inderdaad vervelend!

    Maar ik denk dat IKEA niet in haar recht staat jullie door te verwijzen naar de fabrikant. Ik weet het niet zeker (ben geen rechtsgeleerde) maar volgens mij is de leverancier van de goederen (in dit geval IKEA) verantwoordelijk voor de afhandeling van dit soort transacties. De Nederlandse consument is behoorlijk goed beschermd wat dat betreft! Misschien de moeite waard om eens uit te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Begin met typen en toets enter om te gaan zoeken